How they beat us

Am diplome dar nu şi job

Viitorul nu arată deloc roz pentru copiii noştri. Deşi toată lumea trage un semnal de alarmă în privinţa sistemului educaţional de mult depăşit, în şcolile noastre încă se fac în continuare materii precum educaţie tehnologică, desen şi religie, iar accentul se pune, la fel ca acum 20 de ani, pe învăţare mecanică, redare repetitivă, procesare proprie zero a informaţiilor primite.

Potrivit unui studiu prezentat în cadrul Forumului Economic Mondial de la Davos,în doar câțiva ani, milioane de joburi vor dispărea, în alte sectoare va fi mai mult de muncă, iar posturi care astăzi nici măcar nu există vor deveni ceva firesc. Sunt amenințate mai ales joburile repetitive din domeniul administrativ, în timp ce ingineria și în general slujbele care au legătură cu matematica și computerele vor fi și la mare căutare.

Un studiu al Forumului Economic Mondial, numit „The Future of Jobs”, abordează modul în care va arăta în viitor piața muncii. Realizatorii raportului au întrebat directori de resurse umane și directori de strategie de la mari angajatori globali ce înseamnă această schimbare pentru angajați și recrutori.
Iată mai jos lista de abilități cerută de piața muncii în 2020, deci peste numai cinci ani. Citiţi-le şi veţi vedea că un copil care va termina atunci una din puţinele aceleaşi facutăţi de la noi are şanse spre zero să se adapteze noilor cerinţe de pe piaţa de muncă, asta în cazul fericit în care îşi va găsi de muncă.

Top 10 abilități în 2020
1. Rezolvarea problemelor complexe
2. Gândirea critică
3. Creativitatea
4. Managementul oamenilor
5. Coordonarea cu alții
6. Inteligența emoțională
7. Analiza și luarea deciziilor
8. Orientarea spre servicii
9. Negocierea
10. Flexibilitatea gândirii (sursa:http://www.cariereonline.ro/articol/ce-competente-iti-vor-fi-necesare-2020)

Haideţi să le luăm pe rând:
Rezolvarea problemelor complexe: în afară de ecuaţiile de la matematică, ce alte probleme complexe li se cer copiilor noştri?
Până şi la materii la care şi-ar putea manifesta creativitatea, vezi desen sau limba română, li se impun reguli, gen „Aşa se desenează un copac? Nu vezi că al tău este mov?” sau „Asta numeşti tu compunere? Compunerea TREBUIE să arate aşa…”
Cât priveşte coordonarea cu alţii, în şcoala noastră nu există conceptul de lucru în echipă. Şi nici nu are cum exista, din moment ce copiii sunt puşi în competiţie unii cu alţii încă de la vârste fragede prin sistemul de notare, în loc să fie evaluaţi în funcţie de propria lor evoluţie, cum se procedează în sistemul Waldorf, spre exemplu („Nu vezi cutăriţă ce bine învaţă? El de ce a putut să ia 10 şi tu doar 7?”)

uniforma
Din moment ce acest sistem de învăţământ operează cu noţiuni abstracte, fără nicio raportare la realitatea concretă, nici nu putem spera ca aceşti copii să aibă capacitate de analiză, negociere sau gândire critică. Iar o judecată flexibilă se obţine numai atunci când la aceeaşi problemă sunt acceptate raţionamente diferite, ceea ce în şcoală este descurajat din start.
De aceea, foarte mulţi copii care pleacă la studii în străinătate la terminarea liceului au reale probleme de adaptare, unii dintre ei chiar renunţând cu totul.
Câţi dintre cei care termină o facultate şi profesează în domeniul respectiv? Foarte puţini, tocmai din cauză că piaţa muncii a evoluat şi este la mare distanţă de ceea ce oferă sistemul nostru educaţional de stat. Căţi dintre cei care au avut note bune sunt şi buni profesionişti?
Din păcate, soluţiile sunt foarte puţine: cei care îşi permit pot da copilul la o şcoală privată dar care, atenţie!, nu lucrează pe programa de stat (căci altfel, nu dai bani decât pe nişte servicii mai bune, cum ar fi un spaţiu modern sau profesori mai amabili) sau îl încurajezi să aibă propriul mod de a gândi, lucru care va duce până la urmă la frustarea copilului, căci el va fi în permanenţă admonestat la şcoală că nu face lucrurile cum ar trebui sau că face pe grozavul, cum am mai auzit cazuri.

matei scoala
Nu de puţine ori am auzit de la băiatul meu întrebarea: „La ce o să-mi folosească asta în viaţă?” Şi tot de cele mai multe ori, nu am avut un răspuns.

Facebook Comments

Previous Post Next Post

S-ar putea să-ți placă și

Nu sunt comentarii

Comenteaza