Hurry no Worry, Keep it simple...

Masina electrica, avantaje si dezavantaje

Prima data cand am vazut eu prize pentru masini se intampla la Strasbourg, acum vreo 15 ani cred. Oricum, demult. Mi s a parut o chestie mega futurista si care nu va avea niciun succes. Recent, Franta a anuntat ca pana in 2040 (peste 23 de ani, adica, daca vi se pare prea indepartat) vrea sa opreasca vanzarea masinilor pe benzina sau motorina, ca sa treaca total la cele electrice. Noi suntem inca foarte departe de momentul asta, pentru ca abia abia ce au inceput sa apara ofertele, prizele, etc. Dar pentru ca incep sa ma gandesc si eu serios macar la hibrid, am rugat o pe colega si prietena mea Madalina sa ne povesteasca experienta ei
Dupa 20 de ani de masini clasice si doi ani de condus o masina hibrida, m-am decis ca e cazul sa trec la the next level: o buburuza full electrica. Cum povestesc cuiva despre noua achizitie, cum vad niste ochi care se maresc si par sa intrebe: Ai baut gaz? Ei bine nu, trec doar pe curent. Nu, nu pentru ca vreau sa salvez planeta, ci pentru ca vreau sa reduc costurile familiei.
Cochetam de vreun an cu ideea, totusi preturile masinilor electrice erau cam prohibitive. Adica ce luai pe mere, dadeai pe pere. Pana cand s-au aliniat planetele si a dat Guvernul drumul la programul Rabla Plus si cei de la Smart au adus, in aceeasi perioada, primul model electric in Romania, la un pret cam cu 30% mai mic decat ceilalti producatori. Si uite asa, in cateva zile am platit avansul.
Ce m-a convins sa trec la masina electrica?
In primul rand costul utilizarii: daca mergi decent si nu te apuci de drifturi, masina consuma, cu aerul conditionat pornit, cam 15Kwh/100km, in traducere cam 7,5 lei la 100km. Cam de 5 ori mai putin decat consuma o masina pe benzina in oras. Pentru mine asta inseamna o economie lunara de cel putin 100 euro. De banii astia mai trimit copilul la un curs / atelier/ sport sau fac o iesire intr-un weekend.
Daca mai punem la socoteala si ca pot, momentan, sa incarc masina in oras, la vreun centru comercial, gratuit, inseamna ca ajung la costuri aproape de 0 pentru combustibil. Mega Image, Lidl si Kaufland au inceput sa doteze parcarile magazinelor cu prize de incarcat masinile electrice si le pun la dispozitie gratuit celor care stau la ei la cumparaturi. Basca, locurile astea sunt aproape de intrare si nu sunt niciodata ocupate.
Exista si o aplicatie foarte misto: PlugShare, care te ajuta sa gasesti cea mai apropiata sursa de curent de locul unde te afli in oras. E, de fapt, o harta cu info detaliate despre locatii cu prize si, cel mai tare e ca, utilizatorii contribuie la updateuri putand posta mereu daca au gasit o sursa noua de curent, sau daca priza e stricata ori desfiintata.
Si mai am un motiv, care poate nu e de neglijat pentru cei din Bucuresti: posesorii de masini electrice si hibride folosesc gratuit parcarile Primariei, pe baza unei cereri la Administratia strazilor. Pai daca faceti un calcul de minim 1,5 lei/ora x 10 ore pe saptamana, inseamna cam 10 euro pe luna. Daca mai punem la socoteala si ca in parcare la Universitate au si PowerStation = parchezi moca, incarci moca.
De ce am ales Smart?
Da, e simpatica, usor de manevrat, are un design cool, dar tot pretul a fost cel decisiv. Eu am ales un model ForFour ca sa pot merge oriunde cu copilul ( in cel cu doua locuri nu au voie copiii), care are un pret de aproximativ 23.000 euro, cu tot cu TVA, fara alte optionale. Statul m-a scutit de 10.000 euro prin programul Rabla Plus si uite asa masina a ajuns sa coste cat o benzinara.
In banii astia vine si cu destul de multe dotari din fabrica, cea mai misto fiind pachetul Cool & Audio ce include sistemul audio smart cu interfață AUX/USB/Bluetoothși control automat al climatizării.
Varianta de 4 locuri nu e atat de mica precum pare, copilul s-a simtit in largul lui in spate, un adult ar fi putin cam inghesuit, dar fiind o masina de oras, pentru drumuri scurte, nu cred ca e nicio problema pentru nimeni.
Loc in portbagaj e sufiecient sa faci cumparaturile pentru o saptamana, incap cateva sacose mari sau o valiza de plecat un weekend. Ca orice masina din clasa ei, nu are cum sa exceleze la acest capitol.
Bateria se incarca la priza de acasa (220V) in aproximativ 6 ore, adica peste noapte. In schimb, la un powercharger de la Mega Image de exemplu, Smartul se incarca in mai putin de 45 de minute.
Are o autonomie de aproximativ 140 km, depinde si de stilul de condus, dar e suficient pentru o zi de batut orasul intre serviciu, gradinita, cumparaturi.
Care sunt dezavantajele?
Pai tocmai autonomia mica ar fi un dezavantaj. Nu poti pleca cu ea pana la mare, ca nu s-a gandit nicio benzinarie de pe A2 sa-si puna power charger. Ar fi fost ideal: te opresti, bei o cafea, mananci o inghetata, masina se incarca. Din pacate, inca nu am ajuns la acest nivel in Romania.
In schimb poti ajunge la munte cu o oprire (exista statii de incarcare la Ploiesti, la Campina si la Sinaia)
Nu e tocmai pentru cei care stau la bloc si nu au garaj sau loc de parcare la un subsol, ceva. Nu vad cum sa scoti un fir pe geam de la etajul 4 sa incarci masina in fata blocului. Pana mai evoluam sa avem si noi prize stradale, va mai dura ceva timp. Pentru naveta, pare ideala.
Nici pretul nu e foarte prietenos pentru o masina din aceasta clasa, daca nu poti accesa programul Rabla. Cu 23.000 euro iti iei o masina pe benzina de 15.000 (ai multe optiuni si in clasa medie) si de restul 8000 pui carburant cam 4-5 ani.
Si acum sa va spun si de ce in fotografie masina e branduita cu Electric Castle: ca e de test drive:).  A mea ajunge peste vreo 2 luni, in total cam 5 de cand am dat comanda. Dar le-am cerut-o doua zile sa ma lamuresc ca nu m-am inselat ca am luat decizia. Si chiar imi place mult!
P.S.  Atentie la pietoni, motocicilisti, in general la orice misca pentru ca NU TE AUDE NIMENI, si, pana te obisnuiesti ca esti surprinzator, pot aparea probleme:). Exista optiunea unui „simulator” de zgomot de motor, nu stiu exact cum se numeste, insa nu stiu cat de eficient este intr-un oras atat de zgomotos ca al nostru.

Facebook Comments

Previous Post Next Post

S-ar putea să-ți placă și

Nu sunt comentarii

Comenteaza