Goin' out..., Hurry no Worry, Keep it simple...

Variante de meniu pentru masa la birou

PE mine mancatul la serviciu ma enerveaza destul de tare. Pentru ca de ani de zile mananc la ore fixe si daca cumva nu vine cateringul inainte sa intru in emisie, mor de foame la televizor :)) Stiu, pare amuzant, dar de fapt nu e. Asa ca in principiu si in general prefer sa mi iau de acasa diverse (daca vreti, va povestesc intr o zi ce si cum e si cu asta)

Altfel, de cand ne am mutat in Pipera recunosc ca mai ajung si pe la cantina si spre surpinderea mea oferta e destul de ok. Altfel, pentru ca mai toata lumea mananca macar de pranz la birou, am stat de vorba cu nutritionistul Cristina Teodorof despre variantele in regula pe care le avem.
Putem manca sanatos atunci cand luam pranzul la birou?
Cu siguranta putem manca sanatos si cand spun acest lucru nu ma refer doar la ceea ce mancam ci si la cum luam masa de pranz. Pauza de masa pe care cei mai multi angajati o au este un privilegiu de care nu trebuie sa ne lipsim. Este important ca masa de pranz sa fie luata intr-un mediu organizat, din fericire aceste spatii speciale exista in cele mai multe cladiri de birouri, unde te asezi la masa si mananci ceva ce iti face placere, preparate alese corect, timp in care mai ai si o discutie relaxata cu cativa colegi – acest cadru te face sa mai scapi de stres, te detensioneaza si astfel te vei intoarce la birou putin mai relaxat si cu mai multa energie de a relua activitatea.
Spuneti ca socializarea in timpul mesei are efecte benefice?
Da. Cand socializam mintea noastra este automat redirectionata spre lucruri care ne fac placere, ne pasioneaza, vorbim despre familie,  vacante, haine si asa mai departe. Ne deconectam complet de la ceea ce faceam pana atunci, starea noastra de spirit devine alta, iar acest lucru face bine si psihicului, dar si procesului digestiv.
Ne puteti da un exemplu de meniu complet pentru masa de pranz la birou?
Indiferent de ce alegem sa mancam la masa de pranz, cuvantul cheie este echilibrul.  Un exemplu concret de meniu poate arata astfel:  o supa crema de linte, broccoli sau conopida cat mai simpla cu legumele fierte cat mai putin, iar felul principal compus din peste si spanac sau o salata cu ton si rucola, salata verde, seminte de in sau de floarea soarelui, miez de nuca.
Lipseste desertul . De ce?
In niciun caz nu recomand desertul la finalul mesei. Desertul trebuie consumat in prima parte a zilei, pentru ca arderile sunt mai puternice atunci si consumam caloriile mai usor. Nu mancati desert imediat dupa ce ati incheiat masa de pranz.  O alegere la fel de gresita sunt si fructele mancate imediat dupa masa. Fructele fermenteaza si blocheaza digestia, ingreuneaza procesul metabolic.
Trebuie sa ne ascultam corpul si sa stim ce ne face bine si ce nu, pentru ca doar asa putem  evita starile de disconfort care apar din cauza alimentatiei, in special balonarea si senzatia de arsura in piept care poate ajunge pana in dreptul gatului si refluxul gastroesofagian.
Dar totusi cum poate fi impiedicata pofta de dulce de dupa masa?
Pofta de dulce si de asemenea senzatia de moleseala de dupa masa pot fi “tratate” cu ajutorul ceaiurilor, recomandate sunt cele de lemn dulce si menta. In felul acesta ne si hidratam. Dar tot asa, va recomand sa beti ceaiurile cel putin dupa jumatate de ora de cand ati terminat de mancat.
Unele doamne si domnisoare ar putea spune ca masa de pranz la birou este inamicul dietei/siluetei. Pot fi evitate kilogramele in plus?
Cand facem alegerile corecte la masa de pranz si respectam cateva reguli nu avem cum sa luam in greutate. Stiu insa ca pranzul sanatos poate fi uneori greu de planificat. Pentru un echilibru nutritional putem sa alegem 150-200 de grame de salata cu 150-200 de grame de carne, de preferat pui, ton sau somon pentru ora pranzului. Supele usoare, supa crema sau de legume, mai ales pe timpul verii, sunt de asemenea indicate pentru un pranz sanatos si echilibrat.
In privinta regulilor de care vorbeam, este important ca masa de pranz sa fie luata cel tarziu la ora 14. Ora 15 este deja prea tarzie pentru masa de pranz, iar felul in care ne alimentam in aceasta parte a zilei ar trebuie sa fie altul, in primul rand mai sarac in carbohidrati. Nu sariti peste pranz, pentru ca veti fi tentate sa rontaiti alimente nesantoase apoi. Masa de pranz ar fi bine sa dureze intre 20 de minute si o ora. Nu mancati in viteza, luati-va timpul necesar si concentrati-va pe mancare, mestecati atent. Creierul receptioneaza senzatia de satietate abia dupa 15 minute de cand hrana ajunge in stomac. Cand mananci in viteza, creierul nu are cand sa realizeze ca esti de fapt satul si atunci esti tentat sa mananci cantitati mai mari de alimente.  Automat, acest lucru se va vedea si pe corpul tau, pentru ca vei lua in greutate.
Masa la birou mai inseamna uneori si mancatul pe tastatura. Cat de grav este acest obicei?
Este un obicei nesanatos pe care ar trebui sa il evitam. In cazuri exceptionale, cand poate nu avem timp sa mergem sa luam pranzul,  este important sa incercam macar sa alegem sa mancam ceva sanatos. De exemplu, si un sandvis poate fi potrivit la masa de pranz daca este complet, adica are legume, proteine si carbohidrati.
Exista remedii pentru starea de moleseala si energia scazuta care se instaleaza dupa pranz?
Fiecare corp este unic in felul lui si este important ca fiecare dintre noi sa fim atenti la semnalele pe care ni le transmite.  Starea de oboseala apare de obicei atunci cand tu ii dai corpului acele alimente pe care le digera mai greu. De exemplu, atunci cand tu mananci carbohirati, dar metabolismul tau este unul proteic.
Digestia este un aspect foarte important al starii noastre de sanatate. Starea de oboseala este legata de felul in care ai consumat anumite alimente la anumite ore. Cand ii dai corpului ce are nevoie si ii face bine, starea de oboseala nu apare.
Digestia este ingreunata si atunci cand amesteci mai multe alimente si automat poate aparea si starea de oboseala. Mancarea simpla, dar gustoasa, impiedica aparitia oboselii si in acelasi timp iti ofera o stare de bine si energie, fara sa ai nevoie de dulciuri sau de somn dupa ce ai mancat.
Cristina Teodorof este tehnician nutritionist si director de resurse umane la Eurest Rom si are o experienta de 19 ani in resurse umane si 3 ani in nutritie.
Impreuna cu echipa de specialisti,  Cristina se ocupa de alcatuirea meniurilor pentru cei peste 35.000 de angajati care iau masa zilnic in restaurantele Eurest,    lider in domeniul operatorilor de restaurante cu autoservire destinate sectorului corporate din Romania.

Facebook Comments

Previous Post Next Post

S-ar putea să-ți placă și

Nu sunt comentarii

Comenteaza